Švaler
Autor: Miljan Paunović
Problemi u Srbiji se gomilaju, iz dana u dan, ništa novo, nekako smo navikli. Ipak, „ima nade“, posebno dok se u prvi plan stavljaju vesti sa Farme, iz Granda i dok se čeka na „comeback“ nekih ličnosti koje dve rečenice ne umeju da sklope kako treba.
Pre jedno nedelju dana, pročitao sam vest (čitam sve rubrike) kako pevačica po imenu Tanja Savić, koja je ponikla u čuvenom takmičenju Zvezde Granda, ima još jednu šansu, jer joj je karijera malo propala, i žena ne zna gde bije. Ali, očekuje se njen veliki „comeback“ koji će najaviti pesma pod nazivom „Švaler“!
Odlično. Već verujem, ne moram ni da čujem pesmu, da je reč o velikom hitu, u stilu „svoju ženu pregazi, mene pomazi, meni daj sve i taj novi BMW, a njoj mrvice...“ (postadoh stihoklepac, izvinjavam se eminetnim autorima turbo folk stihova). S obzirom da je ovaj mega song u najavi označen i kao „poslednji trzaj Tanje Savić“, ja ne sumnjam da će ona sa ovom pesmom „zapaliti Srbiju“ ali i gastarbajtere širom Evrope, i zaraditi stotine hiljada evra – da se preživi nekako. I tu nemam ništa protiv. Žena se snalazi, zarađuje, hrani muža, decu... Ali, protivim se tome što indirektno truje omladinu porukama koje šalje (kao i njene kolege iz te branše).
Decenijama unazad se ne slažem sa stihovima i naslovima ovih, ako to tako može da se nazove, pesama. Koliko je sistem vrednosti u Srbiji otišao u bestraga, govori i sam naziv pesme „Švaler“. Ona će biti samo jedan od nastavka mnogih „hitova“, koji govore o tome da je super promeniti „par riba za noć“, imati „na stotine žena u životu“, „varati njega bez blama, jer nije muško“, „slupati mu polugola nova kola“, „reći njoj da je glupa, i da uopšte nije kao ja skupa“, „ako imaš herca pokloni mi bundu od nerca“... i tako do iznemoglosti.
S druge strane, „comeback“ bi očigledno bio glup sa naslovom „Ljubav koja traje“ ili „Oči boje mora“, i sa romantičnim stihovima. Mada, da ne bude da ne pratim i pop domaću scenu, ima dobrih balada, tako da je „Švaler“ evidentno namenjen ciljnoj grupi koja živi neki instant život odnosno pokušaj istog.
Takođe, dok milioni očekuju da čuju još jednu kakofoniju u nizu, problem nije samo Tanja Savić, problem je cela mašinerija koja stoji iza nje i koja nudeći na tržištu krajnje jeftin proizvod, sa porukom koja kuraži na blud i nemir, održava atmosferu beznađa, prostote i udaljava od suštine života.
Pritom, tvorci „Švalera“ (pesma još uvek nije izašla) i sličnih „hitova“ ne mare za budućnost omladine, njih samo zanima profit, i što veća zaostalost mladih ljudi. Na kraju, lakše je manipulisati neproduhovljenim narodom, napirlitanim kič pevačicama koje jedva sklope dve rečenice kako treba i koje promovišu nešto što je daleko od kulture i pravih vrednosti.
Prevara je oduvek bilo, s razlogom ili bez, ali potenciranje u pesmama da je to stil života, i da je to nešto potpuno okej (možda nekome i jeste), nije baš preporučljivo, jer te pesme slušaju tinejdžeri koji tek formiraju svoju predstavu o životu. Samim tim, ako im se serviraju proste rečenice, laki stihovi, koji ne motivišu na razmišljanje, već pružaju trenutno zadovoljstvo (sa kojim nekako uvek ide opijanje do besvesti), dobro treba da se zapitamo kuda sve to vodi, odnosno koliko produbljuje besmisao u kome se nalazimo.