Antiteizam i logika
Autor: Predrag Stojadinović
Apsolutno je besmisleno i nelogično reći da neko nije ni teista ni ateista.
Izgleda da se pojavljuje novi trend u vezi sa rečju antiteizam. Ljudi pokušavaju da promene značenje te reči iz jedinog validnog “onaj koji se aktivno protivi religiji” u potpuno besmisleno “onaj koji veruje da bog ne postoji”.
Ova nelogična definicija mi je prvi put zapala za oko u video klipu prof. dr sc. Milana Polića, pod naslovom “Ateizam, antiteizam, agnosticizam” ( http://youtu.be/FIWep1rN1Fo ), a kasnije je nešto slično rekao i Met Dilahanti (Matt Dillahunty) u svom klipu pod naslovom “The anti-theism label” ( http://youtu.be/gK0wEUv0vVY ). Za razliku od prof. Polića, Met smatra da treba da postoji reč za “onaj koji veruje da bog ne postoji”, pa je odatle napravio grešku rekavši da reč antiteista zadovoljava tu potrebu.
Moram priznati da nemam ništa protiv Dilahantijevog stava da je potrebna reč za osobu koja aktivno veruje da bog ne postoji. Međutim, ta reč ne može nikako biti antiteista. Da bismo videli zašto, pogledajmo prvo šta tačno znače određene relevantne reči i kako su izvedene.
Reč ateista potiče od reči ateizam, koja potiče od reči teizam, a koja pak potiče od reči teos (theos, grčki: θεος) što znači bog. Dodavanjem sufiksa -izam na reč bog dobijamo reč teizam koja označava verovanje u teističkog, ličnog boga. Dodavanjem prefiksa a-, što znači ne, na reč teizam dobijamo reč ateizam koja označava logičku negaciju reči teizam ili konkretno “ne teizam”, pa odatle i reč ateista znači “ne teista”.
Slično kao i reč ateista, reč antiteista potiče od reči antiteizam, koja potiče od reči teizam, verovanje u teističkog boga. Dodavanjem prefiksa anti-, što znači protiv, dobijamo reč antiteizam koja označava protivljenje teizmu, protivljenje verovanju u teističkog boga. Razlog za to protivljenje je nebitan i nije, niti može biti, deo definicije reči antiteizam. Termin antiteizam je popularizovao Kristofer Hičens (Christopher Hitchens) kao protivljenje teizmu usled shvatanja da je teizam štetan po čovečanstvo.
Učemu je onda problem? Odakle uopšte ideja da je antiteista osoba koja veruje da bog ne postoji?
Ne znam.
Od prof. Polića sam dobio nelogičnu tvrdnju da antiteista mora da veruje da bog ne postoji da bi bio protiv verovanja u boga. Ovo je, naravno, netačno i sasvim nelogično. Osoba može biti “običan” ateista, dakle samo bez verovanja u boga, a da dodatno shvata štetnost religije, dakle teizma, verovanja u boga, te da samim tim bude protiv širenja tog štetnog verovanja, dakle protiv samog verovanja. Naravno, da ne bude zabune, tačno je da antiteista može, takođe, verovati da bog ne postoji. To nije sporno. Ali, jeste sporna, tačnije besmislena, tvrdnja da mora verovati da bog ne postoji da bi bio protiv suprotnog verovanja.
Ne mora.
Možemo se složiti da ogromna većina antiteista jesu ljudi koji veruju da bog ne postoji. Možemo se čak složiti da su skoro svi antiteisti takvi. Možemo se složiti i da je lakše nekome da bude antiteista ako zaista veruje da bog ne postoji. Sve to ne znači da isključivo mora u to i da veruje da bi bio antiteista.
U tome je cela poenta.
Karakteristika većine nije i ne sme biti definicija cele grupe. Ovo je identično tvrdnji da Srbin obavezno mora biti pravoslavac.
Ne mora.
Sa druge strane, Dilahantijevo objašnjenje je takođe pogrešno. On je pokušao iz reči antiteos da sklopi reč antiteizam, dakle sa druge strane, pa onda izvodi reč koja znači “veruje da bog ne postoji”.
Šta znači sklopiti reč sa druge strane u ovom slučaju? Sasvim jednostavno, videli smo da reči ateizam i antiteizam potiču od reči teizam, na koju su dodati odgovarajući prefiksi, dok je reč teizam nastala dodavanjem sufiksa -izam na grčku reč teos. Dakle, u sredini imamo reč teos, na nju dodajemo sufiks -izam i odgovarajući prefiks (a- ili anti-).
Sklapanje reči sa druge strane bi bilo kada bismo na reč teos prvo dodali odgovarajući prefiks anti-, pa onda na tako sklopljenu reč dodali sufiks -izam. Tada bismo dobili sasvim drugačije značenje ove reči.
Ali, čak ni u tom slučaju reč antiteista ne bi značila “onaj koji veruje da bog ne postoji” jer ako na reč teos dodamo prefiks anti- dobijamo reč antiteos, što znači protiv boga, zatim dodavanjem sufiksa -izam na tu reč dobijamo pojednostavljeno “onaj ko se bori protiv boga”. To znači da se radi o osobi koja ipak veruje da bog postoji, ali mu se protivi iz ko zna kojih razloga.
Za ovakvu osobu, po mom mišljenju, već postoji adekvatna reč, a to je satanista, ali to je sada ipak bespotrebno skretanje sa teme.
Na osnovu ovih činjenica bilo bi, za sve nas, zaista korisno da ljudi prestanu da izmišljaju nelogična i besmislena značenja reči antiteista jer ta reč jednostavno znači osoba koja se, iz bilo kog razloga, aktivno protivi verovanju u boga, teizmu i ništa drugo.
Ovde moram da napomenem da je apsolutno besmisleno i nelogično reći da neko nije ni teista ni ateista, upravo zbog ove negacije jer neko ko nije teista je po samoj definiciji automatski ateista i obrnuto.
Preuzeto sa: http://www.velikiprasak.com/2014/01/antiteizam-i-logika/
I?m amazed, I must say. Rarely do I come across a blog that?s both educative
and entertaining, and let me tell you, you have hit the nail on the head.
The issue is something that too few folks are speaking intelligently about.
I am very happy that I found this in my hunt for something concerning this.